Den digitale skrotningsproces

Fra 1. januar 2020 bliver processen for skrotning af biler digitaliseret.

Fra 2020 er det definitivt slut med skrotningsattester i papirformat. Et nyt digitalt system kaldet DUS (Digitalisering af Udbetaling og Skrotningsattest) skal gøre processen nemmere for autoophuggere og bilejere, mens det samtidig vil mindske snyd med skrotningsgodtgørelser.

Kort fortalt betyder det nye digitale system, at bilejeren kan starte skrotningsprocessen hjemmefra med NemID og vælge en godkendt autoophugger, mens autoophuggeren nemt via Virk.dk kan behandle de igangværende skrotningssager.

Videoguides: Sådan foregår en digital skrotning

I disse videoguides kan du se, hvordan et skrotningsforløb bliver oprettet i det nye digitale system.

Guide 1: Bilejeren opretter selv sagen

Denne film demonstrerer processen, hvor bilejeren selv opretter sagen med NemID, inden hun henvender sig til autoophuggeren.

Guide 2: Autoophuggeren hjælper bilejeren med sagen

Denne film viser forløbet for den digitale skrotning, hvor bilejeren møder op hos autoophuggeren og skal have hjælpe til at oprette sagen.